Je telt mee!

Voor wie zou Lucas zijn evangelie geschreven hebben? Wie probeerde hij vooral met zijn geordende betoog te bereiken? Waarom beschrijft hij -als enige van de evangelieschrijvers- de belevenissen van de herders bij Bethlehem? Vond hij het een mooi, romantisch, detail in het verhaal van de geboorte van de Messias? Zo is het wel in onze kerstvertellingen terecht gekomen: de herdertjes, bij de schaapjes, ’s nachts mooi in de openlucht, die bezoek krijgen van een soort super-Sela: een hemels koor van engeltjes. De herdertjes zijn getuige van een prachtig, ja je mag rustig zeggen, een hemels concert: ‘Ere zij God…’

Maar hoe lazen de tijdgenoten van Lucas dit evangelie eigenlijk? Zouden zij het ook zo mooi gevonden hebben dat het bijzondere geboortekaartje van de Messias van Israël, de beloofde, verwachte en door velen verlangde, gezalfde opvolger van koning David, nu juist midden in de nacht bij herders bezorgd werd en niet bij het synagogebestuur- of het bestuur van de stad Bethlehem? Herders stonden in hun tijd niet bekend als herdertjes maar als ruige klanten die het werk deden dat zo ongeveer niemand wilde doen. Denk je alleen maar in dat je ’s nachts een stel smakelijke schapenbouten moet bewaken tegen leeuwen, beren en stropers. Daar moest je wel een bepaald type persoonlijkheid voor hebben.
Konden ze het meemaken dat met de ‘stad van David’ niet Jeruzalem, toch bij uitstek Davids stad, maar het veel kleinere plaatsje Bethlehem werd bedoeld? 

En dat de redder van Israël niet in een koninklijk paleis te vinden was, zoals koning Herodus er meerdere bezat, maar bij de dieren in een haastig tot wieg omgebouwde etenstrog. En dat zijn ouders een arm stel uit Nazareth waren, die nog niet eens getrouwd -schandalig- hun eerste kind verwachtten. In de ogen van de mensen dan hè. Als je dit zo op een rijtje ziet staan, is dit dan voor de tijdgenoten van Lucas eigenlijk niet een heel ongeloofwaardig verhaal?

Behalve natuurlijk als Lucas zijn evangelie juist voor de buitenstaanders schreef. De enige evangelieschrijver van heidense komaf schrijft het evangelie op voor de misfits die er niet echt bij horen. In zijn beschrijving laat hij zien hoe de buitenstaanders van die tijd: de vrouwen, de gewone man (schaapherders), mensen van andere afkomst (Samaritanen) en de armen betrokken zijn in Jezus’ verhaal met ons mensen. Het religieuze establishment staat van een afstandje toe te kijken en worden in dit verhaal buitenstaanders. In ieder geval zolang zij zich zo opstellen.

Je vraagt je af aan hoe het verhaal verteld zou worden  zijn als de Heer Jezus vannacht in Harderwijk geboren zou worden.

Beleef het mee, zondagmorgen (Tweede Kerstdag) van 10:15 uur. 

Over Wieb Dijksterhuis

Predikant met Groningse wortels die sinds 2000 in het midden van land woont, samen met zijn vrouw. Hun vier kinderen wonen inmiddels tussen Ermelo en Hasselt (BE). Van 2006-2016 predikant in NGK de Ontmoeting (Voorthuizen-Barneveld). Vanaf 31 januari 2016 de voorganger van de NGK van Ermelo, een warme gemeente tussen de randmeren en de Veluwse bossen. Zijn roots blijven hoorbaar en merkbaar. Hij kan het niet helpen de wereld 'toch' vanuit een Gronings standpunt te blijven bezien.
Dit bericht is geplaatst in Preken met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie